Monday 25 April 2016

Pertemuan Dengan Mufti Wilayah Persekutuan

Kuala Lumpur, 18 April 2016. 

Syukur, baru-baru ini,  pihak Akademi Mawaris Ibnu Tsabit yang diwakili pengasas Us Mohd Hanif Haji Ibrahim dan pengetua Akademi Us Muhammad Idris Bin Muharam menziarahi Mufti Wilayah, S.S Datuk Zulkkifil Bin Mohamad al-Bakri. Dalam pertemuan lebih kurang 35min, Datuk Mufti mencadangkan kajian lanjut masalah al-Munasakhah (kematian seseorang sebelum harta peninggalan dibahagi-bahagikan sampai seseorang atau beberapa orang yang mewarisinya menyusul meninggal dunia) lalu menyebab masalah berlapis-lapis dalam pewarisan. Datuk mufti juga mencadangkan kepada agar memasukkan masalah/perbincangan baru dalam isu-isu Harta Pusaka ke dalam modul kami agar modul itu segar antara gabungan turath dan muasarah.


Datuk Mufti memberi harapan agar pihak Akademi terus istiqamah dalam menyampaikan ilmu faraidh dan harta pusaka kerana ilmu ini sangat kurang ahlinya sekarang.

Datuk Mufti Wilayah menyampaikan pesanan dan cadangan
Dalam pertemuan yang singkat itu juga, wakil Akademi yang juga merupakan Guru dan Mudir Madrasah Syaikhul Ariffien (MASA), Simpang Bekoh, Melaka menjemput Datuk Mufti ke MASA sambil memberikan penerangan ringkas sejarah dan matlamat penubuhan Madrasah. 

Akhir perjumpaan, pengasas Akademi, Us Mohd Hanif Ibrahim, secara peribadi telah menghadiahkan beberapa buah buku terjemahan dan karangan beliau kepada Datuk Mufti.    



Bergambar dengan Datuk Mufti


Pihak Akademi mengucapkan jutaan terima kasih kepada Datuk Mufti Wilayah dan pejabat Mufti Wilayah kerana sudi menerima kunjungan dan menyampaikan pesanan yang sangat berharga kepada kami.

No comments:

Post a Comment